Zielona Szkoła w Piwnicznej

Zielona szkoła w Piwnicznej

6 maja klasy 6a i 7c z opiekunami wyjechały do uzdrowiska Piwniczna – Zdrój . Dom Wczasów Dziecięcych zapewnił nam od pierwszego dnia mnóstwo atrakcji. Zielonym kuligiem wyruszyliśmy przez miasteczko na piknik . Aktywnie spędzaliśmy czas na świeżym powietrzu, grając w piłkę i grillując kiełbaski. Wieczorem rywalizowaliśmy fair play w zawodach góralskich „Dziopy kontra Chopoki”. To był naprawdę pełen wrażeń dzień.

Z Miasteczka Galicyjskiego na Leśne molo

Minął drugi dzień pobytu na zielonej szkole w Piwnicznej. 7 maja uczniowie klas 6a i 7c w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu odwiedzili remizę strażacką, w której zgromadzono zabytkowy sprzęt przeciwogniowy. W domach przy zrekonstruowanym rynku oglądnęli pracownię rzemieślnika wyrabiającego drewniane ozdoby, aptekę retro, pracownię żydowskiego krawca, pocztę z czasów Franciszka Józefa, zakład fryzjerski dawnego golibrody, a zapach cynamonu i kawy przyciągnął zwiedzających do sklepiku kolonialnego. Najbardziej podobał się uczniom salon fotograficzny z XIX wieku, gabinet dentystyczny retro oraz niepowtarzalne pamiątki z ludowego rękodzieła artystycznego.
Niewątpliwą atrakcją tego dnia były zajęcia na ściance wspinaczkowej . Pod kierunkiem instruktorów ujawniły się talenty sportowe. Niektórzy uczniowie osiągali zadziwiające wyniki w spinaczce na czas. Spalone kalorie uzupełniliśmy wyśmienitą pizzą.
Ostatnim punktem wycieczki był spacer po Leśnym molo w Starym Sączu. Uczniowie wędrowali w koronach drzew na Miejskiej Górze. Ścieżka edukacyjna „Krople Rosy” pokazała cykl życia kumaka górskiego. Ścieżka kończy się metalowym hamakiem oraz drewnianym i przeszklonym tarasem z widokiem na Beskid Sądecki i Stary Sącz. Leśne molo to piękna, wkomponowana w otaczającą przyrodę konstrukcja, która pomaga dodatkowo docenić przyrodę i poznać jej piękno.
Wieczorem uczniowie brali udział w zajęciach sportowych w siłowni oraz w seansie filmowym z popcornem.

Wycieczka do Krynicy

W trzecim dniu zielonej szkoły pojechaliśmy z Piwnicznej do Krynicy. Muzeum Zabawek w Krynicy-Zdroju to wspaniały miniaturowy świat, który kryje w sobie mnóstwo wspomnień i tajemnic. Uczniowie klas 6a i 7 c zachwycali się pięknem XIX-wiecznych zabawek, podziwiając porcelanowe lalki, blaszane kuchenki, maszyny parowe, kolejki H0 czy armię żołnierzyków. Spośród ponad 6 tysięcy eksponatów dzieciom najbardziej podobały się klocki LEGO, konsole do gier, lalki Barbie czy kolekcja misiów. Pozwoliły one lepiej poznać i zrozumieć codzienność i zabawy rodziców i dziadków.
Odbyliśmy podróż w czasie za sprawą instalacji multimedialnej o Krynicy z lat 30-tych XX wieku, która rozpoczęła się po przekroczeniu bramek na stacji dolnej kolei na Górę Parkową. Podziwialiśmy widoki na Beskid Sądecki i Beskid Niski z tarasów.Wędrowaliśmy ścieżką spacerową przez Park Zdrojowy. Przy Stawie Łabędzim wysłuchaliśmy legend o Krynicy. Obserwowaliśmy łabędzia, gęsi i kaczki, podziwialiśmy zabytkowe, drewniane altany.
Odwiedziliśmy centrum Perły Polskich Uzdrowisk, oglądając secesyjne wille i uzdrowiska oraz deptak. Najbardziej podobały się nam Stare Łazienki Mineralne, Stary Dom Zdrojowy , s także nowoczesna Pijalnia Wód Mineralnych. To w niej mogliśmy skosztować najsłynniejsze krynickie wody lecznicze.
Po powrocie uczestniczyliśmy w warsztatach pszczelarskich, poznaliśmy sekretne pszczółi mieliśmy okazję wykonać świeczki z pszczelego wosku.
Pod koniec dnia czekała nas niespodzianka: dyskoteka i nauka tańców. Zabawa była fantastyczna.

Muszyńskich ogrodów czar9 mają wyruszyliśmy na wycieczkę autokarową Doliną Popradu. Ruszyliśmy szlakiem spacerowym na szczyt Góry Zamkowej. Przywitał nas starosta w stroju szlacheckim. Wysłuchaliśmy barwnych opowieści i anegdot o codziennym życiu w średniowiecznym zamku. Na każdym piętrze baszty poznawaliśmy postacie związane z historią Muszyny, przedstawione w formie figur woskowych. Ze szczytu baszty podziwialiśmy panoramę miasta. Następnie pojechaliśmy do Jarzębika, gdzie obserwowaliśmy mofety w dnie bagnistego potoku Zlockiego. Zachwycił nas ich charakterystyczny rdzawy kolor. Szczególną atrakcją tego dnia była wizyta w cerkwi św. Jakuba Młodszego Apostoła w  Powroźniku. To drewniana łemkowska cerkiew, uważana za jedną z najpiękniejszych w Polsce. Została ona wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Naturalnego i Kulturalnego UNESCO. Po raz pierwszy zobaczyliśmy tak bogaty wystrój świątyni: polichromie, ikony, ikonostas i ambonę. Przewodnik zorganizował nam quiz z nagrodami. W południe dotarliśmy do Ogrodów Sensorycznych, które silniej oddziałują na zmysły człowieka niż zwykle ogrody. Jedna z ładniejszych części była strefa baśni i legend o Muszynie. Poznaliśmy tutaj historię bicia monet na muszyńskim zamku, opowieści o ukrytym skarbie czy legendy o diable Borucie. Zobaczyliśmy chatki czarownicy, zielarki, mieszczki i młynarza . Była to strefa odpoczynku i relaksu. Oprócz tego zwiedziliśmy ogrody: francuski, tradycyjny i nowoczesny oraz mini zoo. Po południu byliśmy w pijalni wód mineralnych w Piwnicznej, jedliśmy pyszne lody oraz graliśmy w piłkę i badmintona. Wieczorem zaś objawialiśmy talenty wokalne przy karaoke.Po takim dniu trudno będzie nam się rozstać.

Powrót do dzieciństwa Labilandzie

10 mają, w ostatnim dniu zielonej szkoły w Piwnicznej odebraliśmy dyplomy od dyrekcji ośrodka, czule pożegnaliśmy życzliwych wychowawców i pojechaliśmy do Rodzinnego Parku Rozrywki Labiland w Skrudzinie.
Spędziliśmy tam ponad trzy godziny, korzystając z przeróżnych atrakcji. Na terenie parku znajdują się między innymi mini golf, kręgle plenerowe, szachy plenerowe, bilard nożny i zwykły, plac zabaw, poszukiwacz skarbów i labirynty. Najbardziej podobały nam się tyrolki, tor przeszkód na linie oraz plaża nad wodospadem. Niektórzy z nas przypomnieli sobie wczesne dzieciństwo i bawili się na dmuchanej zjeżdżalni. Dzięki licznym propozycjom w obiekcie zapomina się, co to nuda. W promieniach słońca, w środku lasu oddaliśmy się bez reszty beztroskiej zabawie. Na koniec zjedliśmy kiełbaski z grilla i wyruszyliśmy w drogę powrotną do Krakowa.
Niestety, to co dobre, szybko się kończy. Zieloną szkołę w Piwnicznej w dniach 6-10 maja 2024 roku uważamy za udaną i żałujemy, że czas mijał nam tak szybko.

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.