„Kosmiczny tydzień”

„Kosmiczny tydzień”


Udział klasy 2a w projekcie edukacyjnym „Kosmiczny tydzień”

W dniach 30.05, 03.06, 04.06, 05.06 oraz 11.06 klasa 2a uczestniczyła w projekcie edukacyjnym pt. „Kosmiczny tydzień”, opracowanym przez zespół „Nauka to lubię”.

Projekt miał charakter interdyscyplinarny, a jego celem było zwiększenie zainteresowania uczniów nauką, technologią, inżynierią oraz matematyką poprzez fascynujący temat kosmosu.

Wprowadzenie do projektu

Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania uczniów z kluczowymi wydarzeniami w historii kosmonautyki. Dzieci poznały sylwetkę Jurija Gagarina – pierwszego człowieka w przestrzeni kosmicznej – oraz omówiły misję Apollo 11, która zakończyła się lądowaniem na Księżycu w 1969 roku.

Poruszono również temat wyzwań związanych z podróżami na orbitę, takich jak: – odżywianie i zdrowie astronautów,
– ograniczenia techniczne,
– funkcjonowanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Szczególną uwagę poświęcono Sławoszowi Uznańskiemu-Wiśniewskiemu – Polakowi, który w ramach misji Ignis ma polecieć w kosmos. Na zakończenie zajęć uczniowie stworzyli własne, wymyślone planety.


Dzień 1 – Historia odkryć astronomicznych

Pierwszy dzień zajęć poświęcony był rozwojowi wiedzy o wszechświecie na przestrzeni wieków. Uczniowie poznali postacie: – Mikołaja Kopernika,
– Johanna Keplera,
– Joahanna Heveliusza,
– Galileusza (Galileo Galilei),
i dowiedzieli się, jak ich odkrycia wpłynęły na postrzeganie kosmosu.


Dzień 2 – Podstawy kosmonautyki

Drugiego dnia uczniowie zapoznali się z podstawowymi pojęciami związanymi z kosmonautyką, takimi jak: orbita, nieważkość, grawitacja, a także z zasadami działania rakiet kosmicznych.

Rozszerzono również wiedzę na temat komet i asteroid – ich budowy, cech charakterystycznych oraz roli w Układzie Słonecznym.


Dzień 3 – Życie astronautów w kosmosie

Tematem trzeciego dnia był wpływ braku grawitacji na: – mięśnie i kości,
– układ krążenia,
– psychikę człowieka.

Dzieci dowiedziały się, jak astronauci radzą sobie z izolacją, stresem oraz trudnościami technicznymi podczas misji. Jednym z najbardziej angażujących momentów zajęć było poznanie stroju astronauty oraz zaprojektowanie własnej wersji tego ubioru.


Dzień 4 – Roboty w eksploracji kosmosu

Czwarty dzień poświęcony był roli robotów w badaniach planet, takich jak Mars, Wenus czy księżyce zewnętrznych planet. Uczniowie dowiedzieli się, jakie zadania wykonują łaziki i inne zautomatyzowane urządzenia.

Dodatkową atrakcją była prezentacja jednego z uczniów, który zaprezentował własną kolekcję modeli z Lego Technic: łazików, kapsuł i rakiet kosmicznych.


Dzień 5 – Misje kosmiczne i eksperymenty

Ostatniego dnia uczniowie z rozczarowaniem przyjęli wiadomość o odwołaniu planowanego lotu Polaka w kosmos z przyczyn technicznych. Mimo to dzień był bardzo aktywny: – uczniowie w grupach projektowali własne misje kosmiczne – określając cel, załogę, miejsce docelowe i rodzaj statku,
– chętne dzieci przeprowadzały własne eksperymenty naukowe.


Podsumowanie

Projekt „Kosmiczny tydzień” wzbudził ogromne zainteresowanie uczniów klasy 2a tematyką kosmosu i nauki. Dzieci chętnie dzieliły się zdobytą wiedzą i zadawały wiele pytań – również po zakończeniu projektu.

Z niecierpliwością śledzą teraz informacje o możliwym starcie rakiety Falcon 9 z udziałem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, który – jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie – stanie się drugim Polakiem w kosmosie.


Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

X