„Kosmiczny tydzień”

Udział klasy 2a w projekcie edukacyjnym „Kosmiczny tydzień”
W dniach 30.05, 03.06, 04.06, 05.06 oraz 11.06 klasa 2a uczestniczyła w projekcie edukacyjnym pt. „Kosmiczny tydzień”, opracowanym przez zespół „Nauka to lubię”.
Projekt miał charakter interdyscyplinarny, a jego celem było zwiększenie zainteresowania uczniów nauką, technologią, inżynierią oraz matematyką poprzez fascynujący temat kosmosu.
Wprowadzenie do projektu
Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania uczniów z kluczowymi wydarzeniami w historii kosmonautyki. Dzieci poznały sylwetkę Jurija Gagarina – pierwszego człowieka w przestrzeni kosmicznej – oraz omówiły misję Apollo 11, która zakończyła się lądowaniem na Księżycu w 1969 roku.
Poruszono również temat wyzwań związanych z podróżami na orbitę, takich jak: – odżywianie i zdrowie astronautów,
– ograniczenia techniczne,
– funkcjonowanie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).
Szczególną uwagę poświęcono Sławoszowi Uznańskiemu-Wiśniewskiemu – Polakowi, który w ramach misji Ignis ma polecieć w kosmos. Na zakończenie zajęć uczniowie stworzyli własne, wymyślone planety.
Dzień 1 – Historia odkryć astronomicznych
Pierwszy dzień zajęć poświęcony był rozwojowi wiedzy o wszechświecie na przestrzeni wieków. Uczniowie poznali postacie: – Mikołaja Kopernika,
– Johanna Keplera,
– Joahanna Heveliusza,
– Galileusza (Galileo Galilei),
i dowiedzieli się, jak ich odkrycia wpłynęły na postrzeganie kosmosu.
Dzień 2 – Podstawy kosmonautyki
Drugiego dnia uczniowie zapoznali się z podstawowymi pojęciami związanymi z kosmonautyką, takimi jak: orbita, nieważkość, grawitacja, a także z zasadami działania rakiet kosmicznych.
Rozszerzono również wiedzę na temat komet i asteroid – ich budowy, cech charakterystycznych oraz roli w Układzie Słonecznym.
Dzień 3 – Życie astronautów w kosmosie
Tematem trzeciego dnia był wpływ braku grawitacji na: – mięśnie i kości,
– układ krążenia,
– psychikę człowieka.
Dzieci dowiedziały się, jak astronauci radzą sobie z izolacją, stresem oraz trudnościami technicznymi podczas misji. Jednym z najbardziej angażujących momentów zajęć było poznanie stroju astronauty oraz zaprojektowanie własnej wersji tego ubioru.
Dzień 4 – Roboty w eksploracji kosmosu
Czwarty dzień poświęcony był roli robotów w badaniach planet, takich jak Mars, Wenus czy księżyce zewnętrznych planet. Uczniowie dowiedzieli się, jakie zadania wykonują łaziki i inne zautomatyzowane urządzenia.
Dodatkową atrakcją była prezentacja jednego z uczniów, który zaprezentował własną kolekcję modeli z Lego Technic: łazików, kapsuł i rakiet kosmicznych.
Dzień 5 – Misje kosmiczne i eksperymenty
Ostatniego dnia uczniowie z rozczarowaniem przyjęli wiadomość o odwołaniu planowanego lotu Polaka w kosmos z przyczyn technicznych. Mimo to dzień był bardzo aktywny: – uczniowie w grupach projektowali własne misje kosmiczne – określając cel, załogę, miejsce docelowe i rodzaj statku,
– chętne dzieci przeprowadzały własne eksperymenty naukowe.
Podsumowanie
Projekt „Kosmiczny tydzień” wzbudził ogromne zainteresowanie uczniów klasy 2a tematyką kosmosu i nauki. Dzieci chętnie dzieliły się zdobytą wiedzą i zadawały wiele pytań – również po zakończeniu projektu.
Z niecierpliwością śledzą teraz informacje o możliwym starcie rakiety Falcon 9 z udziałem Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego, który – jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie – stanie się drugim Polakiem w kosmosie.
